BioShock Wiki
Advertisement
Plik:Stub.svg Ta strona to zalążek artykułu. Możesz pomóc BioShock Wiki rozbudowując ją!

[...] [Rodzice] powiedzieli mi: „Synu jesteś wyjątkowy. Urodziłeś się, żeby dokonać wielkich rzeczy.” I wiecie co? Mieli rację.

— Jack, „BioShock

Jack Ryan Portrait

Jack – protagonista gry „BioShock”. Jack jest młodym mężczyzną, który przed nieumyślnym przybyciem do Rapture, był pasażerem samolotu, który rozbił się w pobliżu latarni morskiej, która zapewniała wejście do podwodnego miasta. Podczas podróży przez Rapture Jack wchodzi w kontakt z szeregiem substancji zmieniających geny, znanych jako plazmidy, których używa, by wzmocnić swoje ciało i chronić siebie przed zagrożeniami w mieście. Zgodnie z paszportem, którego użył, by wejść na pokład samolotu, nazywa się „Jack Wynand” i ma dwadzieścia cztery lata.

Biografia[]

Wczesne życie[]

Jack jest nieślubnym synem Andrew Ryana i Jasmine Jolene, kochanki Ryana. Będąc w ciąży, Jolene miała pewne trudności finansowe i postanowiła sprzedać zarodek Jacka Brigid Tenenbaum w imieniu Franka Fontaine'a, bez konsultacji z Ryanem[6][7]. Jack miał być planem awaryjnym Fontaine'a, gdyby Ryan kiedykolwiek postawił go w niesprzyjającej sytuacji, która wydarzyła się podczas wojny domowej w Rapture.

Baby Jack

Jack jako dziecko, w towarzystwie Tenenbaum i Suchonga.

Jack został „urodzony” i „wyhodowany” przez naukowców z Fontaine Futuristics, w tym Yi Suchonga i Brigid Tenenbaum. Według dzienników doktora Suchonga, który był odpowiedzialny za rozwój Jacka, gdy chłopiec miał jeden rok, ważył pięćdziesiąt osiem funtów i miał „muskulaturę sprawnego dziewiętnastolatka”, dzięki preparatowi 111[8]. Dr Suchong w innym dzienniku audio wyjawia, że był odpowiedzialny za zaimplementowanie kontroli umysłu Jacka, o którą prosił Frank Fontaine[9].

Dzięki strukturze genetycznej podobnej do Andrew Ryana Jack będzie mógł korzystać z nieczynnych batysfer[10], komór witalnych[11], a zautomatyzowane zabezpieczenia Rapture nie będą tak skuteczne przeciwko niemu, jak w przypadku zwykłych celów.

W 1958 roku, zanim Fontaine sfałszował własną śmierć podczas strzelaniny z siłami szefa bezpieczeństwa Sullivana, Jack został potajemnie umieszczony w batysferze i wysłany na powierzchnię jako uśpiony agent, żyjący swoim zaprogramowanym życiem jako Jack Wynand i posiadając wspomnienia, według których urodził się w 1936 roku i mieszkał na farmie w Overlook, Kansas ze swoimi „rodzicami”.

W 1960 roku, Jack wsiadł do samolotu, by rzekomo udać się do Anglii odwiedzić kuzynostwo. Jednak gdy samolot przelatywał w pobliżu lokalizacji Rapture na Północnym Atlantyku, Fontaine „aktywował” Jacka za pomocą frazy „czy byłbyś łaskaw” zapisanej na notatce od rodziców. Mężczyzna porwał samolot za pomocą pistoletu przemyconego do statku w postaci prezentu z domu, zmuszając go do rozbicia się obok latarni morskiej, głównego wejścia do Rapture.

BioShock[]

Jack dostał się do Rapture dzięki batysferze znajdujacej się wewnątrz latarni. Przez krótkofalówkę skontaktował się z nim tajemniczy Atlas, który zdecydował się pomóc Jackowi wrócić na powierzchnię w zamian za uratowanie jego rodziny uwięzionej w Skarbie Neptuna. Głos Atlasa prowadził mężczyznę przez opuszczone lokacje, takie jak restauracja Kaszmir czy Podświetlany Teatr. Podczas wędrówki Jack natknął się na genofagi – zmutowanych mieszkańców podwodnej metropolii – a także Tatuśka i Siostrzyczkę. Gdy Andrew Ryan zauważył wtargnięcie, odciął dostęp do Skarbu Neptuna i włączył system ochrony, co zmusiło Jacka do udania się do Pawilonu Medycznego w celu zdjęcia blokady.

W Pawilonie Medycznym Jack spotkał szalonego chirurga plastycznego dr. Steinmana, który zaatakował go, pragnąc uczynić go doskonalszym. Mężczyzna zabił doktora i zabrał jego klucz potrzebny do obejścia blokady bezpieczeństwa. Wracając przez hol Jack natknął się na martwego Ochroniarza oraz genofaga, który czaił się na niestrzeżoną Siostrzyczkę. Zanim mężczyzna zdołał zainterweniować dr Brigid Tenenbaum zastrzeliła napastnika pistoletem, po czym poprosiła Jacka, aby nie krzywdził Siostrzyczek i dała mu plazmid, dzięki któremu mógł je ratować. Atlas odradził mu słuchanie dr Tenenbaum, tłumacząc, iż Siostrzyczki nie są już ludźmi, a wydobywając z ich ciał ślimaki morskie zdobyłby większą ilość cennego ADAMA (wybór należy do gracza).

Po dostaniu się do Skarbu Neptuna Jack trafił na obłąkanego Peacha Wilkinsa, członka szajki przemytników Franka Fontaine'a, który obiecał mu przejście przez przetwórnię pod warunkiem wykonania paru zdjęć specjalnym aparatem. Mimo wykonania prośby Wilkins zdradził mężczyznę i napadł na niego wraz z grupą genofagów. Jackowi udało się ujść z życiem i wyeliminować wrogów, po czym korzystając z przejścia w kryjówce przemytników przedostał się do przystani okrętów podwodnych, gdzie rzekomo czekała na niego uwięziona w okręcie rodzina Atlasa. Kiedy Jack wszedł do sterowni, Andrew Ryan zablokował pomieszczenie i nasłał na łódź grupę genofagów, które zniszczyły okręt i pozornie zabiły znajdujących się wewnątrz żonę i syna Atlasa. Jack zdołał uciec przez tajny tunel do Arkadii, gdzie zrozpaczony Atlas poinformował go, że ich nowym celem jest powstrzymanie Ryana.

Gdy Jack kierował się w stronę przystani batysfer, aby opuścić obszar, Ryan wypuścił toksyczną substancję chemiczną, która zabiła całą roślinność w Arkadii, niszcząc jedyne źródło tlenu w metropolii. Przy pomocy notatek dr Julie Langford Jack odkrył sposób na ożywienie roślin poprzez użycie związku chemicznego zwanego „Wektorem Łazarza”. Mężczyzna odnajduje i kompletuje składniki potrzebne do wytworzenia środka chemicznego, które rozsiane były po całej Arkadii oraz Targu Farmerów. Po wypuszczeniu Wektora Łazarza do powietrza i przywróceniu stałego dostępu do tlenu Jack przedostał się batysferą do Fortu Frolic, głównego ośrodka rozrywki Rapture. Zanim Jack mógł przedostać się do kolejnej batysfery, ekscentryczny artysta Sander Cohen zamknął cały kompleks i uwięził go wewnątrz, po czym zmusił go do współpracy przy ukończeniu swojego arcydzieła. Na zlecenie artysty Jack musiał zabić i sfotografować czterech byłych uczniów Cohena. Po wykonaniu zadania i dokończeniu dzieła Sander zdjął blokadę i wypuścił mężczyznę, umożliwiając mu dostanie się do Hefajstosa.

Jack pokonał zaostrzony system ochrony Hefajstosa i wszedł do Głównej Rozdzielni Rapture tylko po to, by odkryć, że Ryan nastawił cały kompleks na samozniszczenie, co oznacza także zniszczenie całego miasto. Jack przedostał się do biura Ryana, gdzie zauważył tablicę z wielkim napisem „czy byłbyś łaskaw”, na której Andrew połączył wszystkie dowody dotyczące prawdziwej przeszłości Jacka. Jack w końcu spotkał Ryana po raz pierwszy. Mężczyzna udowodnił, że ​​Jack był przez cały czas niewolnikiem znajdującym się pod kontrolą Atlasa, przytaczając słowa: „Człowiek wybiera. Niewolnik wykonuje polecenia”. Jako ostateczny dowód Ryan zmusił Jacka, by go zabił, co mężczyzna zrobił, po czym zabrał jego klucz genetyczny, by wyłączyć mechanizm samozniszczenia.

W trakcie rozmowy Atlas ujawnił swoją prawdziwą tożsamość i przedstawił się jako Frank Fontaine, po czym podziękował Jackowi za przekazanie mu kluczy do Rapture. Fontaine zdradził Jacka i próbował go zabić przy pomocy systemów ochrony, ale mężczyzna został ocalony przez Siostrzyczki wysłane przez dr Tenenbaum. Dziewczynki poprowadziły go do otworu wentylacyjnego, który po chwili zapadł się pod Jackiem w wyniku czego chłopak stracił przytomność.

Jack obudził się w sanktuarium Tenenbaum, gdzie pani doktor poinformowała go, że podczas snu usunęła mentalne oprogramowanie zaimplementowane przez dr. Suchonga, dzięki czemu mężczyzna stał się niewrażliwy na frazę „czy byłbyś łaskaw”. Mimo to Fontaine udowodnił, że nadal ma kontrolę nad Jackiem kiedy aktywował frazę „kod żółty”, gdy mężczyzna opuścił sanktuarium. Przez frazę serce Jacka zaczęło powoli przestawać bić, co znacząco obniżyło jego wytrzymałość i zdrowie. Z pomocą dr Tenenbaum Jack znalazł lekarstwo – substancję chemiczną stworzoną przez Suchonga o nazwie „preparat 192”, dzięki której całkowicie uwolnił się od kontroli umysłu Fontaine'a. Gdy w końcu był wolny Tenenbaum zasugerowała mu, by zemścił się na Fontainie.

Jednak, żeby przedostać się przez zamknięte drzwi dzielące go od konfrontacji z Fontainem, Jack musiał „stać się” Tatuśkiem i oszukać Siostrzyczkę, by ta pomogła mu otworzyć przejście. Jednakże przemiana nie była w pełni kompletna, ponieważ umysł Jacka pozostał nienaruszony, a jego ciało nie zostało zespolone ze skafandrem Tatuśka. Jedyną fizyczną zmianą, jakiej podjął się Jack była automatyczna operacja strun głosowych, która według Fontaine'a jest nieodwracalna. Imitując Tatuśka i korzystając przy tym z pomocy Siostrzyczki Jackowi udało się przedrzeć przez poligon doświadczalny i w końcu stanąć twarzą w twarz z Frankiem Fontainem, który w wyniku zażycia dużej dawki ADAMA przemienił się w monstrum. Podczas zaciekłej bitwy Fontaine powalił Jacka na ziemię, a gdy zamierzał zadać ostateczny cios grupka Siostrzyczek rzuciła się na niego i używając swoich strzykawek do poboru ADAMA zabiły go.

W zależności od działań gracza w trakcie gry Jack może zostać nowym, żądnym władzy władcą Rapture i przywódcą genofagów, albo ucieknie na powierzchnię z co najmniej pięcioma Siostrzyczkami i wychowa je jako własne córki, po czym umrze ze starości.

BioShock 2[]

Jack stał się legendą pośród genofagów, którzy pozostali w Rapture. Nawet Sofia Lamb postrzegała go w pozytywnym świetle, widząc jego brak wolnej woli jako dar i inspirację do rozpoczęcia eksperymentów utopijnych. Simon Wales uważał Jacka za boga, wspominając w dzienniku audio to, jak mężczyzna zabił Andrew Ryana[3].

W Alei Syren znajdują się obrazy przedstawiające działania Jacka w Rapture, między innymi katastrofę lotniczą i dłonie Jacka ze strzykawką z plazmidem. W jednym z dzienników audio Franka Fontaine'a, nagranym bezpośrednio przed rozpoczęciem pierwszego „BioShocka”, mężczyzna wspomina: „[...] mam sporą niespodziankę dla Andrew Ryana. Długo na to czekałem. I już wkrótce, syn marnotrawny zarezerwuje swój lot...[12].

W trakcie przemierzania Rapture kilku genofagów wspomina w swoich wypowiedziach Jacka. W warsztacie Atlantic Express trzech genofagów rozmawia przy płonącej beczce, a jeden z nich spekuluje, że Jack „baluje ze wszystkimi dziewczynkami” na powierzchni i jest w posiadaniu głowicy nuklearnej, której użyje do zniszczenia miasta jeśli ktoś „stanie się bezczelny”. Kolejny przeciwnik zaprzecza i mówi, że Jack uratował Siostrzyczki i wydostał się na powierzchnię, by „żyć długo i szczęśliwie”. Są to odniesienia do dwóch możliwych zakończeń gry „BioShock”[13].

Bestie również odnoszą się do Jacka, gdy stoją bezczynnie. Niektóre z nich mówią, że nie chcą mieć dzieci w obawie, że spotka ich taki sam los, jak Andrew Ryana.

Podobnie jak w pierwszej grze, imię Jacka nigdy nie zostaje wymienione w dialogu.

Pogrzeb na morzu – epizod 2[]

Galeria[]

Modele[]

Kadry z gier[]

Ciekawostki[]

  • Podczas końcowych przerywników filmowych w grze „BioShock” tatuaże łańcuchów Jacka są większe niż podczas właściwej rozgrywki.
  • W pierwszej deweloperskiej wersji demonstracyjnej „BioShocka” Jack nazywał się Joe[14].
  • Podczas retrospekcji Jacka w „BioShocku”, broń, którą mężczyzna dostaje w prezencie, przypomina pistolet, którym później posługuje się w grze, jednak w „Pogrzebie na morzu – epizodzie 2” broń trzymana przez Jacka to piszczał.
  • W „Pogrzebie na morzu – epizodzie 2”, kiedy Elizabeth trafia do samolotu, Jack trzyma papierosa w prawej ręce, podczas gdy w pierwszym „BioShocku” trzyma go w lewej.

Informacje zakulisowe[]

  • Z pewnych przyczyn technicznych monolog wprowadzający w grze „BioShock”, wypowiadany przez Jacka, nie jest odtwarzany, ale można go znaleźć w pliku audio vo_s_1_pl_playerintro. Co dziwne, wszystkie wersje „BioShocka” dubbingowane w innych językach (francuskim, włoskim, niemieckim i hiszpańskim) odtwarzają monolog na początku gry.
  • W plikach gry pierwszego poziomu „BioShocka” znajduje się paszport Jacka, który nigdy nie pojawił się w grze. Dokument podaje jego (fałszywe) imię jako „Jack Wynand” i inne błędne informacje, taki jak jego wiek, który rzekomo wynosi 24 lata[1].
    • Nazwisko „Wynand” może być nawiązaniem do Gail Wynand, głównej bohaterki powieści „Źródło” z 1943 roku autorstwa Ayn Rand.
  • Gracz używa modelu Jacka w pokojach wyzwań, ale zawartość do pobrania nie jest uważana za część kanonu „BioShocka”, więc jest to po prostu model zastępczy.
  • W grze mobilnej „BioShock 2D” wydaje się, że włosy Jacka są ciemnobrązowe/czarne, a na swetrze nosi beżową kamizelkę, podobnie jak w zwiastunach do „BioShocka”.
  • Według Kena Levine'a, inspiracją dla swetra Jacka był Dorian Hart, członek zespołu projektantów „BioShocka”, który nosił podobny sweter[15].

Przypisy[]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Paszport Jacka widziany w grze „BioShock”.
  2. Pseudonim nadany przez Sandera Cohena, który można usłyszeć w różnych wiadomościach radiowych mężczyzny w Forcie Frolic w grze „BioShock”.
  3. 3,0 3,1 Dziennik audio Simona Walesa: „Cichy Bóg
  4. 4,0 4,1 4,2 John Shirley (autor). Tor Books (wydawca). (19 lipca 2011). „BioShock: Rapture”. ISBN: 978-0765367358.
  5. Idle Thumbs (21 kwietnia 2016). „BioShock with designer JP LeBreton -- Idle Thumbs Streams (Pt. 1)”. YouTube.
  6. Dziennik audio Jasmine Jolane: „Ciąża
  7. Dziennik audio Andrew Ryana: „Zdrada
  8. Dziennik audio Yi Suchonga: „Stan dziecka
  9. Dziennik audio Yi Suchonga: „Test kontroli umysłowej
  10. Dziennik audio Sullivana: „Klucze do batysfer
  11. Dziennik audio Yi Suchonga: „Komora witalna
  12. Dziennik audio Franka Fontaine'a: „Wszystko się układa
  13. BrickbusterX (13 lutego 2010). „Bioshock 2 Easter Egg Jack Reference”. YouTube.
  14. ShiningOmega (9 czerwca 2011). „BioShock Tech Demo *HD*”. YouTube.
  15. Ken Levine. Tweet. Twitter

Zobacz też[]

Advertisement